Magazyn

Zachodniopomorskiego ZPP

Dodatek specjalny 1/2017

Warsztaty
''Internetowy niezbędnik przedsiębiorcy''

Warsztaty
''Internetowy niezbędnik przedsiębiorcy''

Dziękujemy za zainteresowanie naszym wydarzeniem!

Pod koniec września zaprosiliśmy Was na bezpłatne warsztaty "Internetowy niezbędnik przedsiębiorcy", organizowane w ramach projektu "Internetowe Rewolucje dla Firm" przy współpracy z Biurem Pełnomocnika Prezydenta ds. Inwestorów Kluczowych i Zatrudnienia, Koszalińską Izbą Przemysłowo-Handlową (Koszalin), oraz Północną Izbą Gospodarczą (Szczecin). Cieszymy się, że spotkania okazały się takim sukcesem, osiągając największą liczbę uczestników (Koszalin) oraz największą liczbę zgłoszeń na indywidualne konsultacje (Szczecin) spośród wszystkich dotychczasowych spotkań dla przedsiębiorców zrealizowanych przez Karolinę Maj i jej zespół!

Na naszym profilu na Facebook znajdziesz kilka zdjęć z warsztatów w Koszalinie i Szczecinie, oraz relację z koszalińskiej edycji w tygodniku "Miasto". Poniżej w skrócie przypominamy omówione tematy oraz zaprezentowane narzędzia. Mamy nadzieję, że zobaczymy się z Tobą podczas naszych kolejnych spotkań!

O projekcie

"Internetowe Rewolucje dla Firm" to inicjatywa mająca na celu wsparcie przedsiębiorców w wykorzystaniu potencjału Internetu do zdobywania nowych klientów, posiadająca formę bezpłatnych indywidualnych konsultacji. Organizatorem jest Google Polska przy współpracy ze Związkiem Przedsiębiorców i Pracodawców, a na koordynatora w województwie zachodniopomorskim wyznaczony został Zachodniopomorski ZPP. Więcej informacji o projekcie znajdziesz na stronie www.bitly.com/IRdlaFirm.

Na czym to polega?

  • Zgłaszasz udział poprzez stronę www.bitly.com/RejestracjaIR [do 31 grudnia 2018!]
  • Jeden z 30 dedykowanych Doradców kontaktuje się z Tobą i umawia spotkanie w dogodnym dla Ciebie terminie
  • Doradca analizuje potrzeby Twojej firmy oraz jej dotychczasowe działania w Internecie
  • Podczas konsultacji Doradca odpowiada na Twoje pytania oraz przedstawia możliwości wykorzystania Internetu w Twojej firmie
  • Wspólnie z Doradcą opracowujecie strategię, a po spotkaniu otrzymujesz notatkę ze wskazówkami i opracowanym planem działania
  • Jeszcze przez 3 miesiące od zakończenia spotkania Doradca bezpłatnie wspiera Cię w realizacji planu

Zamów kontakt »

O czym mówiliśmy podczas warsztatów?

Daj się znaleźć tym, którzy Cię szukają!

  • Zaprezentuj ofertę na stronie internetowej
  • Sprawdź obecność w wyszukiwarce
  • Zadbaj o tytuł i opis strony
  • Dodaj linki podstron

Bądź dostępny dla użytkowników lokalnych

  • Docieraj do klientów w pobliżu
  • Odzyskaj utracony dostęp do wizytówki
  • Reaguj na opinie klientów
  • Dodaj firmę do katalogów

Czy pamiętasz o użytkownikach mobilnych?

  • Pamiętaj o ruchu mobilnym
  • Dostosuj stronę do urządzeń przenośnych

Nie zapomnij, że liczy się szybkość!

  • Zwróć uwagę na czas ładowania

Skorzystaj z płatnej reklamy

  • Pokaż się nad wynikami wyszukiwania
  • Zaprezentuj swoje produkty
  • Zareklamuj się w social media

Czy analizujesz to, co robisz?

  • Zobacz, kto odwiedza Twoja stronę
  • Monitoruj obecność w social media

Jeśli myślisz o eksporcie

  • Dowiedz się, jaki potencjał ma Twoja oferta
  • Sprawdź, z jakim typem klienta masz do czynienia

Gdzie zdobywać wiedzę?

  • Znajdź narzędzia dla siebie
  • Stwórz swój indywidualny plan nauki
  • Zdobywaj wiedzę gdziekolwiek jesteś
  • Umów się na bezpłatne indywidualne konsultacje

Daj się znaleźć tym,
którzy Cię szukają!

Daj się znaleźć tym,
którzy Cię szukają!

Zaprezentuj ofertę na stronie internetowej

Nie masz swojej strony internetowej? Możesz stworzyć bezpłatną stronę typu "one-page" w domenie z końcówką ".business.site" za pomocą prostego w obsłudze kreatora dostepnego w ramach usługi Google Moja Firma. Za jego pomocą możesz łatwo dodać np. galerię zdjęć, sekcję z godzinami otwarcia, czy przycisk typu "Call To Action" (np. "Zadzwoń teraz", "Znajdź nas")

Darmowa strona od Google to dobre rozwiązanie "na start" dla tych, którzy nie chcą ponosić kosztów związanych z zakupem hostingu oraz domeny.
Dzięki połączeniu z pozostałymi narzędziami dostępnymi w usłudze Google Moja Firma, Twoja strona automatycznie aktualizuje się np. po zmianie danych w wizytówce.

Sprawdź obecność w wyszukiwarce

Jak sprawdzić pozycję swojej firmy w wynikach wyszukiwania? Aby uniknąć personalizowania wyników przez wyszukiwarkę (czyli wyświetlenia "zafałszowanej" pozycji wynikającej np. z Twoich częsych odwiedzin na własnej stronie), przed wpisaniem słów kluczowych przejdź do trybu prywatnego (incognito) w swojej przeglądarce. Teraz widzisz, na jakiej pozycji naprawdę znajduje się Twoja firma.

Zadbaj o tytuł i opis strony

Zależy Ci na jak najlepszej pozycji Twojej strony? A może wyszukiwarka pokazuje tytuł i opis niezgodny z treścią Twojej witryny? Upewnij się, że masz właściwie uzupełnione tzw. "meta tagi" - "title" (tytuł - rekomendowane poniżej 70 znaków) i "description" (opis - rekomendowane poniżej 156 znaków), w sposób właściwie (i uczciwie) prezentujący jej zawartość. Jak to zrobić? Zaglądając do źródła strony (skrót klawiaturowy Ctrl+U), lub - jeśli dysponujesz przeglądarką Chrome - w nieco prostszy sposób za pomocą rozszerzenia SERP Preview Tool.

Do analizy zarówno własnej witryny, jak i konkurencji, możesz wykorzystać płatne narzędzie SEMSTORM. Dowiesz się nie tylko, co jeszcze zrobić, by poprawić swoją widoczność, ale i jakimi zabiegami starają się pozyskać klientów Twoi rywale.
Nie wiesz, co wpisać w tytułach i opisach poszczególnych stron? Tymi samymi narzędziami, którymi testujesz swoją stronę, możesz też sprawdzić, jak to robi lepiej wypozycjonowana konkurencja.
Pamiętaj, że każda podstrona powinna mieć "meta tagi" nawiązujące do jej treści, nie kopię "meta tagów" strony głównej!
Błędy związane z "meta tagami" (np. nieprawidłową długość, duplikaty) pokaże Ci również narzędzie Google Search Console (znane dawniej jako Google Webmaster Tools) - w tym celu przejdź do sekcji "Status w wyszukiwarce", a następnie "Udoskonalenia HTML".
Google Search Console to podstawowe narzędzie "komunikacji" Twojej strony z Google, które informuje o problemach z indeksowaniem (np. dotyczących plików "robots", za pomocą których kieruje się - lub blokuje - ruch automatów indeksujących). Za pomocą tego narzędzia możesz również szybciej [ponownie] zindeksować swoją stronę, "wzywając" roboty Google do jej przeskanowania.

Dodaj linki podstron

Chcesz, aby wyszukiwarka wyświetlała linki do dodatkowych podstron pod głównym odnośnikiem do Twojej strony? Zadbaj o przejrzystą budowę strony, a następnie stwórz tzw. "mapę witryny" i zgłoś ją do Google za pomocą Google Search Console.

Bądź dostępny
dla użytkowników lokalnych

Bądź dostępny
dla użytkowników lokalnych

Docieraj do klientów w pobliżu

Jak zwiększyć dostępność dla lokalnych wyszukiwań? Tworząc konto w usłudze Google Moja Firma zyskujesz nie tylko możliwość stworzenia strony, ale również wizytówkę firmy z odnośnikiem do Twojej strony na Mapach Google oraz w wynikach wyszukiwania (wraz z możliwością dodawania zdjęć i tworzenia komunikatów, tzw. "wpisów" - np. ofert, wydarzeń - widocznych bezpośrednio przy profilu Twojej firmy). Dzięki temu Twoja firma może pojawić się jako jeden z pierwszych wyników wyszukiwania dla użytkowników z okolicy.

Nie dopisuj miejscowości do nazwy swojej firmy - Google może potraktować taki zabieg jako spam. Zamiast tego określ zasięg swojej działalności w usłudze Google Moja Firma.
Aby uzyskać najlepsze wyniki, wprowadź do swojej wizytówki te same dane kontaktowe, co na Twojej stronie internetowej!
Prawidłowo i szczegółowo wypełniona wizytówka w usłudze Google Moja Firma podnosi pozycję Twojej strony w wynikach wyszukiwania. Również ruch wygenerowany przez "wpisy" jest w stanie poprawić Twoją pozycję.

Odzyskaj utracony dostęp do wizytówki

Twoją wizytówkę tworzył zewnętrzny wykonawca, i teraz nie masz do niej dostępu? Możesz odzyskać dostęp, wykorzystując opcję "Zgłoś prawo do tej firmy". Oczywiście konieczne będzie udokumentowanie Twojego prawa do wizytówki.

Reaguj na opinie klientów

Obawiasz się możliwości publicznej oceny Twojej firmy w Internecie? Niepotrzebnie! Im więcej opinii posiada Twoja wizytówka w Google Moja Firma, tym większa wiarygodność Twojej firmy - a co za tym idzie, wyższa pozycja Twojej strony w wynikach wyszukiwania. Również na te negatywne warto reagować - chociażby krótkim tekstem zawierającym zwroty takie jak:

  • "Dziękujemy za informację zwrotną"
  • "Będziemy o tym pamiętać"
Wśród Twoich opinii pojawia się spam (np. konkurencja promująca swoją firmę)? Wykorzystaj opcję "Zgłoś naruszenie zasad", klikając na ikonkę flagi pojawiającą się po najechaniu kursorem na opinię.
Ocena Twojej firmy nie stanowi średniej arytmetycznej otrzymanych ocen, a średnią ważoną. Oceny negatywne posiadają wyższą wagę.
Opinie wysłane z tego samego adresu IP posiadaja niższą wagę niż te pochodzące z różnych kont. Nie warto spamować własnej wizytówki fałszywymi pozytywnymi ocenami!

Dodaj firmę do katalogów

Chcesz uwiarygodnić swoją firmę oraz polepszyć jej pozycję? Dodaj ją do czołowych katalogow, takich jak np. Zumi, Panorama Firm, lub PKT.

Nie dodawaj firm do katalogów będących sztucznymi "farmami" linków - może to pogorszyć Twoją pozycję w wynikach wyszukiwania!

Czy pamiętasz
o użytkownikach mobilnych?

Czy pamiętasz
o użytkownikach mobilnych?

Pamiętaj o ruchu mobilnym

Czy wiesz, że systematycznie zwiększa się udział ruchu mobilnego w globalnym ruchu internetowym? W przypadku niektórych branż stanowi on już - niekiedy zdecydowaną - większość. Zadbanie o dostępność dla użytkowników mobilnych nie stanowi już wyboru, a - konieczność.

Dostosuj stronę do urządzeń przenośnych

Twoja strona nie jest jeszcze responsywna? Może to negatywnie wpłynąć na jej pozycję. A jak sprawdzić responsywność? Za pomocą narzędzia Test optymalizacji mobilnej dowiesz się, czy Twoja strona jest dostosowana do urządzeń mobilnych i czy występują problemy z jej wczytywaniem.

Nie zapomnij,
że liczy się szybkość!

Nie zapomnij,
że liczy się szybkość!

Zwróć uwagę na czas ładowania

Wolno ładująca się strona? To kolejny czynnik mogący zaszkodzić Twojej pozycji. Szybkość ładowania się strony - zarówno desktopową, jak i mobilną - sprawdzisz za pomocą narzędzia PageSpeed Insights.

Za długie ładowanie się strony najczęście odpowiadają zbyt duże i/lub niekompresowane zdjęcia. Aby zmniejszyć rozmiar plików graficznych, skorzystaj z jednego z licznych narzędzi służących optymalizacji obrazów bez utraty optycznej jakości. (Aby je znaleźć, wystarczy wpisać w Google np. "optymalizacja JPG" lub "optymalizacja PNG".)
Firma Google przygotowuje na polski rynek nowe narzędzie, umożliwiające porównanie - pod kątem prędkości ładowania strony - naszej firmy z innymi firmami z tej samej branży.

Skorzystaj
z płatnej reklamy

Skorzystaj
z płatnej reklamy

Pokaż się nad wynikami wyszukiwania

Chcesz, aby Twoja firma pojawiła się nawet nad wszystkimi wynikami, nawet tymi z Map Google? Skorzystaj z płatnej reklamy w usłudze Google AdWords. Możesz zadecydować, czy chcesz płacić za kliknięcia, wyświetlenia (dostępne tylko dla tzw. "sieci reklamowych"), czy konwersję, oraz określać maksymalne stawki dla poszczególnych słów kluczowych. Masz również możliwość ograniczenia wyświetlania reklam do konkretnego obszaru.

Obecność Twojej firmy wśród reklam wyświetlanych na szczycie strony wyników zależy od stawek, jakie ustalisz w usłudze AdWords. Reklama działa na zasadzie aukcji: jeśli Twoja konkurencja zwiększy nakłady na reklamę, Twoja może się już nie pokazać.
Nie zapomnij o tym, że nie tylko reklama, ale i strona docelowa musi być atrakcyjna dla użytkownika! Zastanów się, czy nie lepiej skierować odwiedzającego na konkretną podstronę, zamiast na stronę główną? Na przykład na podstronę danej kategorii produktów w sklepie internetowym, zgodnej z wyszukiwanym przez klienta słowem kluczowym.

Zaprezentuj swoje produkty

Myślisz o promowaniu swoich produktów? Płatne narzędzie Google Merchant Center pozwala na dodanie produktów do wyszukiwarki cenowej, dzięki czemu za pośrednictwem usługi Zakupy Google pojawiają się one na szczycie wyników wyszukiwania. Tu również samodzielnie określasz stawki za kliknięcia.

Zareklamuj się w social media

Czy wiesz, że reklama na Facebook pozwala na niezwykle precyzyjne określanie grupy odbiorców? Możesz ograniczać wyświetlanie swoich reklam do wybranych obszarów, przedziałów wiekowych, płci, czy zainteresowań, oraz określać, za co chcesz płacić: kliknięcia, wyświetlenia, czy polubienia (w tym czy promujesz pojedynczy post, swój fanpage, czy stronę internetową).

Facebook pozwala na zawężanie lokalizacji wyświetlania reklamy do nawet 1 kilometra na mapie, według kodów pocztowych. Pozwala to organizatorom wydarzeń, np. Targów, na dotarcie wyłącznie do osób, które w danym momencie znajdują się w pobliżu.
Ostatnio szczególną popularnością cieszy się na Facebook forma reklamy zwana "kanwą", łącząca zdjęcia oraz filmy, oraz "karuzela" zawierająca sekwencję przewijanych zdjęć.
Najlepszą konwersją charakteryzuje się reklama na LinkedIn, niestety jest ona droższa, oraz zmuszeni jesteśmy do przeliczania kwot na euro lub dolary.
Nie każda branża znajdzie swoją grupę docelową na portalach społecznościowych - w takim wypadku lepszym rozwiązaniem jest reklama w wyszukiwarce.

Czy analizujesz to,
co robisz?

Czy analizujesz to,
co robisz?

Zobacz, kto odwiedza Twoja stronę

Chcesz wiedzieć, skąd pochodzi ruch na Twojej stronie? Narzędzie Google Analytics pokaże, czy są to wyniki organiczne, social media, czy może reklamy AdWords.

Dzięki Google Analytics dowiesz się, czy stałeś się ofiarą "czarnego PR", czyli np. czy link do Twojej strony został umieszczony na stronach o niskiej reputacji (np. pornograficznych), aby powiązać ją z nimi tematycznie i tym samym obniżyć jej pozycję.
Aby precyzyjniej analizować skuteczność swoich działań, możesz w Google Analytics określać "cele", czyli w którym momencie osiągasz zysk - może to być np. strona z podziękowaniem za dokonanie płatności. Jeśli dodatkowo określisz, ile wynosi ten zysk, narzędzie wyświetli również informację o kwocie zarobku.
Wielu przedsiębiorców martwi się wysokim współczynnikiem odrzuceń, czyli ilością odwiedzin ograniczonych do wyłącznie jednej [pod]strony. Nie zawsze ma on jednak znaczenie. Szczególnie w przypadku witryn typu "one-page", stron z danymi kontaktowymi w stopce na każdej podstronie itp. wysoki wpółczynnik odrzuceń jest czymś naturalnym. A być może nasza strona była jedną z kilku otwartych na raz. Biorąc pod uwagę, że użytkownik - często poszukując konkretnej informacji - średnio w ciągu 5-10 sekund decyduje o pozostaniu lub opuszczeniu strony, zatrzymanie go na dłużej jest trudnym zadaniem.

Monitoruj obecność w social media

Chcesz wiedzieć, czy i co o Tobie mówią? W płatnym narzędziu Brand24 możesz ustawić przeszukiwanie social media pod kątem swojego imienia i nazwiska, nazwy firmy oraz marek (lub słów kluczowych związanych z Twoją branżą). Dzięki temu możesz podziękować za opinię, zaoferować specjalny rabat czy inny rodzaj indywidualnej zachęty.

Jeśli myślisz
o eksporcie

Jeśli myślisz
o eksporcie

Dowiedz się, jaki potencjał ma Twoja oferta

Zastanawiasz się, ile osób poszukuje Twojego produkty za granicą? Narzędzie analizy rynków - Google Global Market Finder - za pomocą Tłumacza Google analizuje liczbę zapytań dla słów kluczowych w poszczególnych państwach.

Warto upewnić się, że Tłumacz Google prawidłowo przetłumaczył Twoje słowa kluczowe, bo może okazać się, że obserwujesz wyniki dla całkiem innego produktu.

Sprawdź, z jakim typem klienta masz do czynienia

Nie wiesz, czy jesteś "kompatybilny" z klientami z danego państwa? Narzędzie Consumer Barometer [EN] przedstawi Ci zachowania zakupowe w różnych krajach, w tym co kupują jego mieszkańcy, jaki jest udział ruchu mobilnego, a nawet jak przebiega proces podejmowania decyzji zakupowych.

Gdzie
zdobywać wiedzę?

Gdzie
zdobywać wiedzę?

Znajdź narzędzia dla siebie

Chcesz mieć "pod ręką" wszystkie wymienione tutaj narzędzia? Znajdziesz je na specjalnie przygotowanej podstronie www.bitly.com/przydatne-narzedzia

Stwórz swój indywidualny plan nauki

Czy wiesz, że "Internetowe Rewolucje dla Firm" to również darmowy kurs online? Masz do dyspozycji 23 tematów w postaci 89 krótkich, przystępnych filmów z transkryptami, prezentujących jak wykorzystywać internet do rozwoju Twojej firmy. Możesz zapoznać się z nimi wszystkimi, lub stworzyć swój indywidualny plan nauki. Na zakończenie, jesli zdecydujesz się przystąpić do egzaminu końcowego, masz szansę otrzymać certyfikat od Google.

Zdobywaj wiedzę gdziekolwiek jesteś

Wolisz uczyć się "w biegu"? Możesz rozwijać wiedzę o marketingu internetowym we własnym tempie i zgodnie ze swoim harmonogramem, korzystając z bezpłatnych aplikacji "Learn Digital", dostępnych do pobrania w Google Play oraz App Store.

Umów się na bezpłatne indywidualne konsultacje

Nie korzystałeś jeszcze z programu bezpłatnych konsultacji w ramach "Internetowych Rewolucji dla Firm"? Pamiętaj, że udział możesz zgłosić tylko do końca roku! Zarejestruj się na www.bitly.com/RejestracjaIR, a Doradca "Internetowych Rewolucji" wkrótce skontaktuje się z Tobą, aby umówić spotkanie w odpowiadającym Tobie terminie.

Więcej
o Magazynie

W "Magazynie Zachodniopomorskiego ZPP" informujemy o działaniach Zachodniopomorskiego ZPP oraz ogólnopolskiego ZPP, a także o zapytaniach ofertowych, bezpłatnych szkoleniach przez Internet i wydarzeniach na terenie województwa zachodniopomorskiego.
Członkowie ZZPP otrzymują dodatkowo
redagowany przez ogólnopolski ZPP
Biuletyn "Prawo & Legislacja".
Biuletyn "Prawo & Legislacja" zawiera najnowsze informacje z zakresu zmian prawa, projektów ustaw, przepisów podatkowych - w szczególności dotyczących podatku VAT i kontroli podatkowych, sposobów finansowania, oraz rozwoju firmy. Nie zabraknie w nim również ciekawostek z rynku pracy.

O nas

Należymy do ogólnopolskiego Związku Przedsiębiorców i Pracodawców, a jednocześnie stanowimy suwerenną organizację pracodawców. Działamy na terenie województwa zachodniopomorskiego, występując w imieniu ZPP, oraz podejmując samodzielne działania na rzecz poprawy warunków prowadzenia działalności gospodarczej dla sektora małych i średnich przedsiębiorstw.

Od swoich członków nie wymagamy obowiązkowego uczestnictwa w spotkaniach i posiedzeniach czy zaangażowania w realizowane przez nas projekty. Szanujemy czas każdego przedsiębiorcy, dlatego aby do nas dołączyć, wystarczy wypełnić prostą deklarację na naszej stronie internetowej.

Skontaktuj się z nami

Zachęcamy do kontaktu z nami w przypadku jakichkolwiek pytań, uwag, czy pomysłów.

Napisz do nas

Porozmawiaj z nami

+48 726 702 777

Spotkaj się z nami

Koszalin,
Bohaterów Warszawy 30